TANSKAN hallitus ja laaja enemmistö Folketingissä ovat sopineet uudesta sääntelypaketista, jonka tavoitteena on hillitä peliriippuvuutta ja suojella erityisesti lapsia ja nuoria.
Lakipaketti sisältää muun muassa pelimainosten kieltämisen urheilutapahtumien aikana, eli niin sanotun whistle-to-whistle -kiellon, joka on voimassa 10 minuuttia ennen ottelun alkua ja 10 minuuttia sen jälkeen.
Tanskassa useat kansainväliset rahapeliyhtiöt näkyvät urheilusponsoroinnissa. Unibet tukee FC Copenhagenia, Betano Brøndby IF:ää ja Betssonin omistama NordicBet toimii 1. divisioonan pääsponsorina.
UUDET rajoitukset astuvat voimaan 1. tammikuuta 2027.
Lakipaketti ei kuitenkaan kiellä kaikkea sponsorointia, vaan rajoitukset kohdistuvat erityisesti urheilun TV-mainontaan.
Mainoskiellon lisäksi peliyhtiöitä estetään käyttämästä tunnettuja henkilöitä kampanjoissaan, ja alaikäisiä houkutteleva markkinointi kielletään kokonaan.
Myös somevaikuttajat ja streamaajat saatetaan ensimmäistä kertaa suoraan sääntelyn piiriin.
VEROMINISTERI Ane Halsboe-Jørgensenin (sos. dem.) mukaan kyseessä on merkittävä käänne.
“Peliriippuvuus rikkoo elämiä ja ihmissuhteita, ja ongelma on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina. Nyt otamme tärkeän ensimmäisen askeleen suojellaksemme lapsia ja nuoria liian aggressiiviselta pelimarkkinalta,” ministeri totesi.
Paketti sisältää myös uutta rahoitusta riippuvuuden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Vuodesta 2027 lähtien tarjolle tulee esimerkiksi erityisiä hoitopalveluja alaikäisille, sekä uusi tutkimusrahasto, jolla selvitetään tarkemmin peliongelmien mekanismeja.
Lue myös: Tanskan viranomaiselle arvostettu palkinto

PAKETTIIN sisältyy myös paikallisen peliviranomaisen vahvistaminen.
Hallitus kuvaa uudistusta “ensimmäiseksi vaiheeksi” ja lupaa uusia tiukennuksia tulevissa paketeissa.
“Kyse on pitkään jatkuneesta vastakkainasettelusta peliteollisuuden kanssa, joka on saanut olla liian vahvassa asemassa,” Halsboe-Jørgensen sanoi.
Nuorisopelipaneelin suositukset näkyvät suoraan uudistuksen yksityiskohdissa. Kieltoja kohdistetaan paitsi tv-mainontaan myös kouluihin ja julkiseen liikenteeseen. Ja influencereiden sääntöjen vastainen markkinointi on jatkossa rangaistavaa siinä missä operaattoreidenkin.
SUOMEN hallitus valmistelee omaa rahapelijärjestelmän uudistusta vuodelle 2027. Tanskassa valittu linja osoittaa, että pohjoismaisessa keskustelussa on nyt vahva paine suitsia mainontaa.
Suomeen kaavaillussa uudessa arpajaislaissa on jo esitetty vastaavia toimia, mainoskielto koulujen lähellä, sekä vaikuttajien ja slottistreamaajien rajoittamista.
Tulevien vuosien mittapuuksi asetetaan se, kuinka paljon mainosten rajoittaminen ja hoitopalvelujen vahvistaminen onnistuvat hillitsemään ongelmapelaamista, jota arviolta puoli miljoonaa tanskalaista kokee jossain muodossa.
Lähteet
Skm.dk – 24.10.2025
Next.io – Zak Thomas-Akoo, 27.10.2025
Artikkelikuva – Simon Stacpoole / Getty Images