Maltillisten aikuisten media

Meta muutti rahapelimainonnan käytäntöjä

Meta kiristi uhkapelimainosten sääntöjä 

FACEBOOKIN ja Instagramin omistava Meta on päivittänyt uhkapelimainontaa koskevaa käytäntöään kesällä 2025. Uudistus selkeyttää mainostajan vastuuta ja keventää samalla lupakäytäntöä monilla markkinoilla, ja näyttää korostavan laillisuuden varmistamista entistä vahvemmin.

Jatkossa mainostajat hakevat lupaa niin sanotun valtuutusprosessin kautta. Tähän saakka vaadittu erillinen “kirjallinen lupa” on poistunut käytöstä. 

Uusi lupamalli otetaan käyttöön Meta Business Suiten kautta kohdasta Valtuutukset ja vahvistukset.

UUDISTUKSEN yhteydessä Meta linjasi, ettei se enää arvioi, ovatko mainokset laillisia tietyillä markkinoilla. Sen sijaan vastuu siirtyy yksin mainostajalle.

Toisin sanoen: mikäli nettikasino mainostaa Suomeen, sen on itse varmistettava, että sillä on Suomessa laillinen toimilupa, eikä Meta tule väliin, vaikka sääntöjä rikottaisiin.

Valtuutusta hakiessa mainostajan on toimitettava:

  • ajantasainen toimilupa (esimerkiksi Suomessa Valvontaviranomaisen tai Poliisihallituksen valvoma lisenssi)
  • lista mainostileistä
  • tieto siitä, missä maissa mainontaa harjoitetaan

HYVÄKSYTTY valtuutus kattaa useita markkinoita. 

Aiemmin Meta käytti listaa sallituista maista, mutta nyt sen on korvannut musta lista, joka rajaa pois vain selkeästi kieltoihin perustuvat maat kuten Thaimaa, Etelä-Korea, Egypti, Indonesia ja Saudi-Arabia.

Suomen ja EU:n kohdalla oletus on, että jos toimija on lisensoitu ja noudattaa kansallisia lakeja, mainonta on sallittua.

Suomessa mainonnan kohdistaminen alaikäisille on luonnollisesti kiellettyä. Metan mukaan tämä koskee myös:

  • ilmaispelien (esim. social casino) mainoksia
  • mainoksia, joissa ei ole voitettavissa rahaa
    kaikenlaista vedonlyönti- ja kasinosisältöä

Myös vaikuttajamarkkinointi on tarkentunut: jos kasino itse julkaisee postauksen, jossa vaikuttaja vain tägätään, se ei vaadi erillistä hyväksyntää. Mutta jos vaikuttaja julkaisee itse mainoksen, hänen on rekisteröidyttävä Metan kumppaniksi ja toimitettava yhteinen sopimus mainostajan kanssa.

RUOTSISSA markkina on tiukemmin säännelty ja Spelinspektionen valvoo aktiivisesti muun muassa markkinointia. Vaikka Meta ei enää käytä valkoista listaa, ruotsalaisille toimijoille tämä ei tarkoita helpotusta, vaan pikemminkin entistä suurempaa painetta pysyä sääntöjen rajoissa?

Esimerkiksi Ruotsissa uhkapelien mainokset pitää selkeästi merkitä vastuullisuusviestein, ja vaikuttajamarkkinointi on ollut kriittisessä tarkastelussa jo pitkään.

Metan sääntömuutos ei siis anna vapauksia, vaan pikemminkin antaa mainostajalle vastuuta.

Samalla hyvä uutinen on, että yksi valtuutus kattaa useita maita, mikä voi tehdä kampanjan laajentamisesta teknisesti helpompaa.

Lähde

CasinoNieuws.nlJimmy Driessen, 08.07.2025

Linkki Metan sääntöportaaliin:
https://www.facebook.com/business/help/345214789920228?id=434838534925385

Tilaa
Ilmoita
guest

0 Comments
Eniten ääniä
Uusimmat Vanhimmat
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Rahapelisanomat rahapelien esto
Avuksi Betblocker?

Betblocker estää rahapelisivujen toimimisen laitteellasi.

Kasinotrendi 2025

Mitä ovat kierrätysvapaat bonukset?