Rahapelit rehellisesti

Analyysimme: Käärijä ja Winz näyttävät alalle suuntaa

Käärijä Winz-nettikasinon edessä.

Kun kansainvälinen nettikasino Winz.io julkaisi kesällä tiedotteen, jossa se kertoi kiinnittäneensä keulakuvakseen suursuosiosta nauttivan suomalaisartisti Käärijän, syntyi ilmoituksesta kohinaa ja jupinaa eri medioissa.

Cha cha cha -hitillään vuoden 2023 Euroviisuissa koko Euroopan hurmannut, neonvihreässä bolerossaan toikkaroiva supertähti on yksi Suomen valovoimaisimmista vaikuttajista, eikä yhteistyötä virolaisen kryptokasinon kanssa katsottu pelkästään hyvällä.

Tässä Rahapelisanomien artikkelissa pureudutaan syvemmälle Käärijä ja Winz -yhteistyön saloihin ja pohditaan, mitä kaikkea nettikasinon ja julkisuuden henkilön kumppanuus voikaan tarkoittaa. Artikkelissa esitellään vaikuttajamarkkinoinnin ulottuvuuksia sekä esimerkkejä brändilähettiläiden toimista niin Suomessa kuin maailmallakin. 

Pohdimme myös, miksi Käärijä ryhtyi yhteistyöhön ulkomaisen nettikasinon kanssa juuri nyt? Rahapelimarkkina on aukeamassa, mutta toistaiseksi Veikkauksella on yhä monopoliasema rahapelien tarjoamiseen ja markkinointiin Suomessa.

Onko Käärijä selkeä ennakkotapaus siitä, että sopimusjulkistukset ovat yleistymään päin nyt, kun rahapelimarkkinan avautuminen lähestyy? Aktivoituvatko suomalaiset viihdemaailman tähdet yhteistyösopimuksiin niiden nettikasinoiden kanssa, jotka mitä ilmeisimmin tulevat lisenssiä Suomen markkinoille hakemaan? 

Analyysissa pohditaan lisäksi, miten tällaiset vaikuttajayhteistyöt uhkapelifirmojen kanssa otetaan vastaan fanikunnassa, josta iso osa koostuu myös alaikäisistä seuraajista. Käärijä on kuitenkin monelle nuorelle idoli ja roolimalli. Kysymys kuuluukin: riittääkö räppärin vetovoima kääntämään yhteistyön mahdollisesti tuottamat tahratkin voitoksi?

Käärijä on valtavirtakulttuurin villi kortti

Ei varmasti ole sattumaa, että Winz-nettikasino oli juuri Käärijän – ja hänen hulvattoman kaksoisolentonsa Häärijän – perässä. Käärijä, eli vantaalainen Jere Pöyhönen (syntynyt 1993), ponnahti suomalaisten tietoisuuteen vuoden 2023 UMK-menestyksen myötä. Hän voitti suoranaisella äänivyöryllä koko kilpailun ja päätyi Suomen edustajaksi saman vuoden Euroviisuihin.

Cha cha cha -hitti keräsi laulukilpailussa eniten yleisöääniä, mikä siivitti Käärijän lopulta ”vasta” kakkossijaan. Kisan voiton vei Ruotsin edustaja, ennakkosuosikki Loreen. Käärijä kuitenkin valloitti koko kansan puolelleen energisellä, humoristisella ja rajoja rikkovalla tyylillään. Artistin kansansuosio on harvoja esimerkkejä nykyajan yhtenäiskulttuurista, jossa laajat massat jännittivät yhdessä yksittäisen suomalaisen menestyksen puolesta.

Cha cha cha meni viraaliksi ympäri maailmaa, ja tätä kirjoittaessa biisiä on kuunneltu Spotifysta yli 181 miljoonaa kertaa. Käärijän muu tuotanto ei ole aivan vastaavaan jymymenestykseen yltänyt, vaikka kuuntelukertoja on näillekin kappaleille kertynyt miljoonatolkulla. 

Jotkut povasivat Käärijästä nopeaa, yhden vuoden tähdenlentoa. Silti supertähti täyttää festarilavoja jo kolmatta vuotta putkeen, ja syksyllä hän esiintyy yhtenä Vain elämää -kauden tähdistä. Huomioarvo mediassa on siis taattu pitkälle tulevaisuuteen.

Markkinoinnin näkökulmasta Käärijällä ei ole aikaisempaa, julkista taustaa rahapelien parissa. Ennen nettikasinoyhteistyötä artisti on vilahtanut mm. DNA:n ”lahjakäärijänä” ja Oikotien brändimainoksissa. 

Ja kun Käärijän kanssa lähdetään yhteistyöhön, tulee kaupan päälle myös humoristinen kopio Häärijä, oikealta nimeltään Tomi Häppölä. Ykkösartistin taustalla omaa show’taan vetävä Häärijä ei puhu, mutta sekoilee senkin edestä. Käärijän siipien suojasta ponnahtanut kakkosviulun soittaja alkaa olla jo itsekin varteenotettava vaikuttaja sosiaalisen median kanavissa, erityisesti TikTokissa ja Instagramissa. Satojen tuhansien ja miljoonien näyttökertojen myötä uskaltaa jo nyt todeta, että Winz.io osui artistikiinnityksillään jättipottiin. 

Käärijä ja hänen alter-egonsa Häärijä Winz-nettikasinon mainoksessa.

Mikä ihmeen Winz.io: Kryptokasinon pikaesittely

Käärijän kanssa sopimuksen tehnyt kansainvälinen, vuonna 2021 perustettu nettikasino Winz.io operoi Virosta käsin ja se voidaan profiloida Trustly-maksutapaa käyttäväksi pikakasinoksi. Tavallisen fiat-rahan lisäksi nettikasinolla voi pelata myös eri virtuaalivaluutoilla, kuten Bitcoineilla. 

Winz.io pyrkii erottumaan massasta värikkäällä, energisellä, modernilla ja nopeatempoisella tyylillään, mikä voi vedota erityisesti nuoriin, uusista teknologioista perillä oleviin pelaajiin. Kuluttajat vaikuttavat kasinolla viihtyvän, sillä Winz.io kruunattiin vuonna 2025 AskGamblersin ”Best Casino 2025” -palkinnolla.

Tervetulobonusten ja muiden kampanjoiden osalta Winz.ion  erikoisuus on eksklusiivinen onnenpyörä. Uudet pelaajat saavat ilmaisen pyöräytyksen Wheel of Winziin, jossa suurimpana mahdollisena palkintona on 10 000 euron kierrätysvapaa käteispotti. Uuden vaikuttajayhteistyön julkistuksen myötä Käärijä ja Häärijä ovat osa tervetulobonuksen nykyistä visuaalisuutta. 

Tämä kuitenkin raapaisee vasta pintaa, sillä vaikuttajamarkkinoinnin pelikenttä on laaja ja monisyinen.

Unibet mainos Tallinnan satamassa. Kyltissä näkyy Mika Häkkinen, Jari Litmanen ja Kalle Rovanperä. Ohi kävelee matkustajia.

Vaikuttajamarkkinointi ja brändilähettiläiden käyttö meillä ja maailmalla

Kun Käärijän ja Winzin yhteistyötä puntaroidaan, on syytä tarkastella laajemmassa mittakaavassa koko vaikuttajamarkkinoinnin ja brändilähettiläiden käytön pelikenttää. Yleisesti ottaen vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan tunnetun, laajan seuraajakunnan omaavan julkisuuden henkilön käyttöä tietyn yrityksen mainonnassa ja markkinoinnissa.

Tällainen vaikuttaja tai brändilähettiläs saa yritykseltä korvauksen siitä, että hän omilla kasvoillaan ja omille seuraajilleen puhuu maksavan brändin puolesta. Mainostava brändi voi tällä toimenpiteellä pyrkiä kasvattamaan tunnettuuttaan uuden kohderyhmän parissa tai vaikkapa parantamaan brändimielikuvaansa.

Parhaimmillaan yrityksen ja yksityishenkilön väliset kumppanuudet ovat win-win-tilanteita, joissa sekä yrityksen brändi että vaikuttajan imago sopivat erinomaisesti toisilleen, ja yhteistyö vaikuttaa kaikin puolin luontevalta. Oli sitten kyseessä esiintyminen mainoksissa, somepostaukset ja tuotteiden promoamiset, kilpailut tai mitkä tahansa muut markkinointitoimenpiteet, ei kuluttajille jää kumppanuudesta päälle liimattua vaikutelmaa.

Kummankin osapuolen sietääkin pohtia tarkkaan, sopiiko vaikuttajan julkisuuskuva brändille – tai tuoko brändin mainostaminen vaikuttajalle ennemmin positiivista kuin negatiivista julkisuutta.

Nettikasinoiden vaikuttajamarkkinointi Suomessa

Ulkomaisten nettikasinoiden hyödyntämä vaikuttajamarkkinointi on puhuttanut aiemminkin, ja esimerkiksi suomalaisille tosi-tv-tähdille poliisi on langettanut jopa uhkasakkoja arpajaislain vastaisesta mainonnasta. 

Tällaisissa yhteistöissä ulkomaiset nettikasinot ovat maksaneet vaikuttajalle korvauksen esim. sovitusta määrästä somepostauksia, joissa joko kehotetaan pelaamaan tietyllä nettikasinolla – tai postauksessa mainitaan ohimennen messevistä voittorahoista, joita vaikuttaja on promoamallaan nettikasinolla tienannut.

Rahapelimarkkinan avautuminen tulee lainsäädäntöä muuttamaan, mutta vielä on epävarmaa, millä eri tavoin vaikuttaja voi mainostamansa kasinobrändin puolesta puhua. Logonäkyvyys ja sponsoroitu somesisältö ovat alustavien tietojen mukaan sallittua, mutta esimerkiksi suorat pelaamiskehotukset ja suositukset affiliate-linkkeineen rikkovat tiettävästi tulevaakin rahapelilakia. 

Monopolin purkautumisen myötä nähdään varmasti kirjavia yhteistyömuotoja, joiden laillisuutta joudutaan linjaamaan tapauskohtaisesti. Ja jo nyt ulkomaisten nettikasinoiden vaikuttajayhteistyöt tunnettujen suomalaisten kanssa nousevat säännöllisin väliajoin otsikoihin rahapeliyhtiöiden sponsoroimien sisältöjen vuoksi.

Unibet parantaa brändimielikuvaansa räppäreiden ja urheilijoiden avulla

Pienempien somevaikuttajien lisäksi suomalaiset nettikasinot ovat kiinnittäneet vaikuttajatalliinsa vuosien varrella myös suurimpia mahdollisia suomalaisjulkkiksia, mutta nämä yhteistyöt ovat painottuneet usein osaksi laajempaa brändimarkkinointia kuin yksittäisiä, ja selvästi taktisempia, somepostauksia.

Esimerkiksi huippusuosittu rapduo JVG on jo vuosia tehnyt yhteistyötä suuren, FDJ Unitedin alla operoivan rahapelibrändi Unibetin kanssa, ja mm. musiikkivideoilla vilahtelevat nettikasinologot ovat aiheuttaneet selvitystyötä virranomaisten kanssa. 

Urheiluvedonlyöntiin vahvasti panostava Unibet on onnistunut haalimaan riveihinsä myös suomalaisen urheilumaailman kovimpia nimiä F1-legenda Mika Häkkisestä rallitaituri Kalle Rovanperään, Suomifutiksen kuninkaasta Jari Litmasesta viiden Stanley Cup -sormuksen Esa Tikkaseen

Unibet on käyttänyt huippunimiä taitavasti markkinoinnissaan, sillä esimerkiksi Rovanperän somepostauksissa hänen kypärässään komeilee nettikasinon vihreä logo, mutta päivitykset on kirjoitettu englanniksi, ulkomaiselle kohdeyleisölle. Häkkinen taas on ollut Unibetin leivissä jo vuosikaudet, ja tämän yhteistyön näkyvimpiä muotoja on englanninkielinen – ja Unibetin brändiväreissä kylpevä – videosarja ”Häkän” uran ikimuistoisimmista hetkistä.

Wildz-vedonlyönti Anu Palevaara / WIldz-mummo.
Viihdetaivaan tähdet nettikasinoiden mainoskasvoina

Urheilun ulkopuolella ulkomaiset nettikasinot ovat kunnostautuneet muidenkin tunnettujen hahmojen hyödyntämisessä. Niin ikään FDJ Unitedin alainen, suomalaista sielunmaisemaa kuvastava brändi Kolikkopelit laittoi jokunen vuosi takaperin hynttyyt yhteen suomalaisen elokuvan ja musiikkialan todellisen legendan, valitettavasti jo edesmenneen Vesa-Matti Loirin kanssa. 

Ikoninen viihdetaiteilija antoi viimeisinä vuosinaan kasvonsa mm. Kolikkopelien omalle lottopelille sekä eksklusiiviselle Pim-Peli-Pom-slotille. Koko kansan Vesku nauratti myös Kolikkopelien mainosvideoilla sekä isännöi Suomessa järjestettyjä VIP-tapahtumia. Sisäpiiritietojen mukaan Loiri lähti nettikasinoyhteistyöhön, koska hän ei enää pitkän uran ja eletyn elämän jälkeen yksinkertaisesti piitannut siitä, mitä muut tällaisista yhteistöistä saattaisivat ajatella.

Suomalaisnäyttelijöiden käyttö brändilähettiläinä ei rajoitu Loiriin, vaan esimerkiksi Salattujen elämien Jenni Vainiona tunnetuksi tullut Anu Palevaara on esiintynyt Wildz-nettikasinon mainosmateriaaleissa – aiemmalle saippuasarjahahmolleen uskollisesti – Jenni-nimisenä mummona. Tv:stä tuttu naama yhdistettynä hupaisaan Mummo-maskottiin on hyvä esimerkki siitä, miten nettikasinot hyödyntävät brändiviestinnässään sekä huumoria että viittauksia suomalaiseen populäärikulttuuriin.  

Ulkomaan yhteistyöt esimerkkeinä

Brändilähettiläiden käyttö nettikasinomainonnassa ei rajoitu suomalaisille suunnattuihin kasinoihin, vaan muuallakin vaikuttajamarkkinoinnin potentiaali osataan ulosmitata. Virossa toimiva Vivatbet hyödyntää viestinnässään paikallista rallisuuruutta Ott Tänakia. Sorateiden virtuoosin ja Vivatbetin yhteistyö tuo kasinopelaajat lähemmäs rallin maailmaa. Tarjolla on mm. eksklusiivisia kampanjoita ja tapahtumia sekä WRC-aiheisia erikoistarjouksia.

Urheilurintaman mittavimpia ja näkyvimpiä sponsoridiilejä lienee Cristianon Ronaldon ja Pokerstarsin välinen kumppanuus. Yksi kaikkien aikojen jalkapallopelaajista on antanut jo vuosia kasvonsa pelisivuston mainoskäyttöön. Ronaldo myös vierailee säännöllisesti Pokerstarsin järjestämissä suurtapahtumissa.

Portugalilainen supertähti on kertonut itse nauttivansa juuri pokerista, mutta Pokerstars tarjoaa pelaajilleen roppakaupalla myös slotteja ja muita kasinopelejä. Tätä kovemman luokan vaikuttajaa on jo hankalampi palkata, sillä Ronaldolla on esimerkiksi Instagramin puolella yli 660 miljoonaa seuraajaa. Halvaksi yhteistyö tuskin Pokerstarsille tulee, mutta toisaalta myös brändiarvo on liki mittaamaton. 

Kiinnostavia näyttelijäsuuruuksia hyödynnetään myös globaalissa mittakaavassa. Esimerkiksi Gamblr.io julkisti kesällä 2025 yhteistyön mm. Gossip Girl -sarjassa näytelleen Ed Westwickin kanssa. Chuck Bass -hahmona tutuksi tullut maailmantähti tuo aimo annoksen herrasmiesmäistä tyylikkyyttä kryptokasinon luksusmaiseen brändiin. 

Ei pidä myöskään unohtaa menneiden vuosikymmenten megastara David Hasselhoffia, joka toimii Wheelz Casinon valovoimaisena vetonaulana. Baywatch-sankarina ja Ritari Ässänä muistettu näyttelijä päätyi otsikoihin myös Suomen mediassa, kun esimerkiksi Ilta-Sanomat uutisoi Hasselhoffin julkaisseen kappaleen Keep Spinning yhdessä DJ Wheelzin ja tuottaja Veikka Erkolan kanssa.

Esimerkkejä nettikasinoiden brändilähettiläistä siis löytyy, mutta millaista markkinointia voidaan odottaa, kun Käärijä ja Winz pääsevät kunnolla vauhtiin?

Käärijän boleroasuihin puetut Lyhdynkantaja-patsaat Helsingin rautatieasemalla kirkkaana kevätpäivänä.

Käärijä ja Winz: kahden oman alansa rajoja rikkovan kapinallisen yhteistyö

Kun Käärijä ja Winz -yhteistyö julkistettiin kaikelle kansalle, kerrottiin englanninkielisessä tiedotteessa kahden kapinallisen yhteisestä missiosta. Yhteistyön tarkoituksena on ravistella niin rahapelaamisen kuin viihdebisneksen rakenteita – ja luoda samalla jotain aivan uutta. 

Käärijä on levy-yhtiö Warner Music Liven leivissä, ja yhtiön johtaja Ville Ahtiainen kertoo yhteistyön siirtävän Käärijän energian ja kapinahengen myös digitaalisen maailman puolelle. 

Winz.ion tiedotteessa listataan kosolti erilaisia yhteistyön muotoja:

  • Eksklusiiviset, Käärijä-teemaiset bonukset
  • Livetapahtumat fanitapaamisineen
  • Haasteet, turnaukset ja VIP-kokemukset 
  • Interaktiiviset elämykset esimerkiksi sosiaalisessa mediassa

Yhteistyön julkistuksen yhteydessä julkaistiin myös Käärijän ja Häärijän tähdittämä lyhyt mainosvideo YouTubessa, ja tiedotteen kuvituksessa Käärijä esittelee käsivarttaan, johon näyttäisi olevan tatuoitu Winz-logo.

Tällaisten perinteisempien markkinointitempausten lisäksi nettikasino vihjailee myös jotain aivan uutta ja futuristista, kun ”Cha cha cha kohtaa kryptot”. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Tulevaisuudessa saatetaan nähdä vaikkapa neonvihreä Käärijä-slotti soundtrackeineen. Kenties rahapelaaminen päätyy terminologialtaan osaksi jonkin artistin uuden biisin lyriikoita. 

Ehkä tulevaisuuden lavashow tulee sisältämään – rahapelimarkkinan avautumisen jälkeen – nettikasinoille tunnusomaisia symboleita ja muita ominaispiirteitä. Häärijästä saatetaan rakentaa jonkinlainen onnenpoika – tai epäonnensoturi – jonka kasinopelaamista seurataan jännityksellä eri kanavissa. Villeimmissä spekulaatioissa Käärijän brändin päälle voitaisiin rakentaa vaikkapa ikioma virtuaalivaluuttansa, jolla pelaaminen onnistuu eksklusiivisesti Winz-kasinolla.

Vastuulliseen pelaamiseen tiedotteessa viitataan toistaiseksi lähinnä sivulauseella. Eturivin kiistattomana viihdetähtenä Käärijällä on kuitenkin kaikki mahdollisuudet ottaa näkyvä yhteiskunnallinen rooli myös ongelmapelaamisen kitkijänä ja arvostettavana esimerkkinä siitä, miten pelaaminen pysyy maltillisena viihteenä. 

Aika näyttää sen, miten Käärijän musiikki ja online-uhkapelaaminen sekoittuvat toisiinsa – lupausten mukaan jopa unohtumattomalla tavalla.

Tallinnan sataman terminaalin ulkoseinällä suuri valomainos, jossa mainostetaan Winz Casinoa tekstillä ”Level up! Ei vaikeointia”, kuvassa kaksi henkilöä Käärijän tyyliin pukeutuneina.

Miksi Käärijä ja Winz -yhteistyö julkaistiin juuri nyt?

Ei varmasti ole sattumaa, että Käärijän ja Winz-kasinon liittoutuminen julkaistiin jo nyt – reilusti ennen Suomen rahapelimarkkinan siirtymistä lisenssijärjestelmään. Syitä voi olla useita:

1. Veikkaus valmistautuu kovaa vauhtia monopolin murentumiseen 

Lyhyen ajan sisään Veikkaus on tehnyt merkittäviä yhteistyösopimuksia kirkkaimpien suomalaistähtien, kuten seiväshyppääjä Wilma Murron, muusikko Samu Haberin, balettitanssija Atte Kilpisen ja jalkapallolegenda Sami Hyypiän kanssa. Ennen uuteen lisenssimalliin siirtymistä Veikkaus ryhtyi myös Helsinki-hallin nimisponsoriksi, ja entinen Hartwall Arena tunnetaan jatkossa Veikkaus Arenana. 

Yksinoikeusdiilit ovat syntyneet myös Suomen jalkapalloliiton, Jääkiekkoliiton, Olympiakomitean ja Helsingin Jokereiden kanssa, mikä sementoi Veikkauksen asemaa urheilun ja urheiluvedonlyönnin ykköstoimijana Suomessa. 

Rahapelialalta tihkuneiden tietojen mukaan mm. jääkiekkoseura Jokereille olisi ollut ottajia myös tällä hetkellä ulkomailla operoivien nettikasinoiden joukossa. Olisi naiivia ajatella, etteikö Käärijän suhteen olisi ollut samankaltaista kilpailua, sillä artisti olisi ollut Veikkaukselle mieletön brändikumppanuus etenkin nuoremman kohdeyleisön silmissä. 

Paine Käärijän kiinnitykseen on eittämättä ollut kova nettikasinoiden keskuudessa, ja Winz.io veti tässä taistossa lopulta pisimmän korren.

2. Käärijä on riittävän suuri artisti nettikasinoyhteistyöhön

Toinen syy julkistukseen juuri nyt voi olla se, että Käärijä on artistina niin suosittu ja valovoimainen, että hänen brändinsä kestää ulkomaisiin nettikasinoihin mahdollisesti liitettävät epäluulot ja negatiiviset tuntemukset. 

Tämä saattaa olla myös taktinen veto Warnerilta. Ulostulo yhdellä kirkkaimmista tähdistä voi silotella tietä tulevaisuuden julkistuksille – oli sitten kyseessä vaikkapa Arttu Wiskari, Bess, Kaija Koo tai Stig. Käärijän kilpi on riittävän suuri ottamaan lokaa vastaan, jolloin seuraavat tiedotteet eivät nostata medioissa välttämättä yhtä suurta vastarintaa. 

Vaikuttajayhteistyöt nettikasinoiden kanssa ovat parin vuoden sisällä uusi normaali, ja jonkun täytyy olla aina tienraivaaja. Käärijä ja Winz -yhteistyö on suoraa ja näkyvää, ei piilotettuja kampanjakoodeja tai salamyhkäistä puuhastelua. Tämä avaa latua myös muille vastaaville ulostuloille.

Warner myös tuntee nettikasinoyhteistöiden lainalaisuudet, sillä yhtiö on vuosien ajan yhdessä PME Recordsin kanssa julkaissut JVG:n hittikappaleita. Jos kerran jo vuoden 2019 julkistus, Frisbee, sisälsi Unibetin logomainontaa, ei arpajaislain ja sen tulkinnan pitäisi tulla levy-yhtiölle minkäänlaisena yllätyksenä Käärijänkään osalta.

3. Winzin ja Käärijän yhteistyöstä kerrotaan englanniksi

Koska Veikkauksella on vielä toistaiseksi yksinoikeus rahapelien mainostamiseen Suomessa, eivät muut kasinot saa markkinoida palveluitaan Suomessa tai suomalaisille. Niin ikään suomalaiset vaikuttajat eivät voi mainostaa ulkomaisia nettikasinoita suomalaisille seuraajilleen.

Nettikasinoiden vaikuttajamarkkinointi on kuin veteen piirretty viiva, josta riittää tulkintoja suuntaan tai toiseen. Lähtökohtaisesti kaikki suomalaisille suuntautuva mainonta on kielletty, eikä vielä tässä vaiheessa tiedetä tarkkaan, millainen mainonta on sallittua sen jälkeen, kun lisenssijärjestelmään on siirrytty. 

Winz-nettikasino tulee varmasti Suomi-lisenssiä hakemaan, mutta sitä odotellessa Käärijän käyttäminen mainonnassa on hyvin säädeltyä. Tätä ongelmaa on lähdetty taklaamaan englanninkielisellä tiedotteella ja hyvin tiukalla viestintälinjalla. Esimerkiksi Ilta-Sanomat on artikkelinsa mukaan ollut yhteydessä Warnerin johtaja Ahtiaiseen ja muihin Käärijän yhteyshenkilöihin useampaan otteeseen. Tiedotteen ulkopuolisia lisätietoja ei ole kuitenkaan herunut.

Näyttää siltä, että virallisen linjan mukaan yhteistyö pidetään ainakin päällisin puolin kansainvälisenä markkinointitempauksena, eikä sitä suoraan suunnatta potentiaalisille suomalaispelaajille. Käärijä nyt vain sattuu olemaan järisyttävän suosittu suomalaisten keskuudessa ja kiinnostaa heitäkin.

Fanien vastarinta ja artistin arvostelu mediassa

Käärijän siirtyminen Winz-nettikasinon brändilähettilääksi ei tietenkään ole varauksettomasti positiivinen asia – eikä sitä sellaisena otettu vastaan. Rahapelaamiseen liittyvät eettiset ongelmat ja ulkomaisten nettikasinoiden maine harmaan alueen liiketoimintana ovat herättäneet närää Käärijä-fanien keskuudessa ja yleisesti mediassa.

Esimerkiksi anonyymillä Jodel-keskustelupalsta täyttyi kommenteista, joissa vihjailtiin canceloinnilla ja fanituksen päättymisellä. Käärijä on luonnollisesti herättänyt aiemminkin voimakkaita mielipiteitä räväkällä persoonallaan, mutta nettikasinoyhteistyön suhteen hänen koetaan tekevän tiliä peliongelmaisten kustannuksella. Mistään yleisökadosta tuskin voi vielä puhua, sillä Käärijän Instagram-tilillä ”paidatonriehuja” on yhä yli 500 000 seuraajaa.

Olisi mielenkiintoista tietää, millaisen vastaanoton olisi saanut tiedote Käärijän ja Veikkauksen yhteistyöstä. Monopoliasemastaan nauttiva, ja vahvaa, pitkäjänteistä brändityötä tehnyt Veikkaus on saavuttanut aseman, jossa soraäänet ja kritiikki eivät ole millään lailla samassa mittasuhteessa muiden nettikasinoiden kanssa. 

Uuden lisenssijärjestelmän myötä tämä asetelma saattaa muuttua, vaikkakin hitaasti. Käärijä ja Winz sitä yhteistyöilmoituksellaan joka tapauksessa horjuttavat.

Iltalehden verkkosivun etusivu, jossa uutinen Käärijän uudesta yhteistyöstä otsikolla ”Käärijän yhteistyö kuohuttaa somessa – En olisi uskonut”

Yhteenveto: mitä tapahtuu seuraavaksi?

Nyt kun Käärijä ja Winz ovat tulleet ulos kaapista kumppanuutensa osalta, on mielenkiintoista nähdä seuraavat askelmerkit. Nettikasino ottaa takuulla kaiken ilon irti uuden yhteistyökumppaninsa brändistä, ja kasinopelaajat saavat nauttia Käärijä-teemaisista sisällöistä.

Samaan aikaan Suomen poliitikot ja viranomaiset tarkkailevat varmasti tilannetta. Pysytteleekö Käärijän käyttö nykyisen arpajaislain ja monopolijärjestelmän sallimissa rajoissa vai astutaanko Veikkauksen varpaille markkinoinnin yksinoikeuden suhteen. Käärijän tapaus tulee asettamaan raamit tulevaisuuden yhteistöille. Jos nykyinen linja on sallittu, saattaa loppuvuosi pitää sisällään lukuisia ”nettikasino & artisti” -julkistuksia.

Käärijän kulttuurinen ja kaupallinen signaali on merkki myös muille alan toimijoille. Suomen markkinoille pyrkivät nettikasinot kartoittavat varmasti parhaillaan heille sopivimpia julkkiksia, joiden kanssa lähteä yhteistyöhön. Muusikoiden lisäksi muut viihdetaiteilijat ja esimerkiksi urheilijat ovat haluttua riistaa. 

Urheilumaailmassa ollaan tosin myös huolissaan siitä, ketkä ovat riittävän valovoimaisia persoonia tai riittävän kiinnostavan lajin edustajia herättääkseen Suomen markkinoille pyrkivän pelisivuston mielenkiinnon. Jääkiekko ja jalkapallo keräävät varmasti sponsoreita joukkue- ja pelaajatasolla, mutta monissa yksilölajeissa urheilumenestyksen ohella brändilähettiläältä saatetaan vaatia vahvaa somepresenssiä ja houkuttelevaa seuraajakuntaa.

Ja jossain vaiheessa nähdään eittämättä myös nettikasinoiden ja toisten kuluttajabrändien yhteistyömuotoja – oli kyseessä sitten vaikkapa tapahtuma, kulkuneuvo, elintarvike tai muu päivittäistavara. Ei olisi ihme, mikäli suuret panimot tai virvoitusjuomabrändit kuuluisivat etujoukkoihin tässä kategoriassa. Alkoholibrändejä ja nettikasinoita kuitenkin yhdistää se, että kumpaakin toimialaa saa markkinoida vain yli 18-vuotiaille.

Vauhti joka tapauksessa kiihtynee viimeistään vuonna 2026, jos/kun eduskunta saa uuden rahapelilain valmiiksi ja ulkomaiset toimijat saavat hakea lisenssiä Suomen markkinoille. Sitä odotellessa muiden kuin Veikkauksen on oltava tarkkana nykyisen lainsäädännön reunaehtojen suhteen.

Käärijä ja Winz ovat vavisuttaneet markkinaa neonvihreällä kertarysäyksellä – kuka mahtaakaan olla seuraava?

Tilaa
Ilmoita
guest

0 Comments
Eniten ääniä
Uusimmat Vanhimmat
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Rahapelisanomat rahapelien esto
Avuksi Betblocker?

Betblocker estää rahapelisivujen toimimisen laitteellasi.

Kasinotrendi 2025

Mitä ovat kierrätysvapaat bonukset?