Helsingin Jokerit ja valtion omistama Veikkaus ovat solmineet vuosia kestävän yhteistyösopimuksen, joka ulottuu aina vuoteen 2031 saakka.
Vaikka Jokerit pelaa tulevalla kaudella Mestiksessä, on sopimuksen taloudellinen ja symbolinen merkitys tuntuu huomattavalta.
Veikkaus hakee jalansijaa takaisin?

Veikkaus valmistautuu vuoden 2026 alussa avautuvaan lisenssimarkkinaan, jossa sen nykyinen yksinoikeus rahapelitoimintaan murtuu. Uudessa kilpailullisessa asetelmassa Veikkauksen brändi joutuu kilpailemaan muiden toimijoiden kanssa, myös markkinoinnissa.
Kumppanuus Jokereiden kanssa mahdollistaa Veikkaukselle fanilähtöisen näkyvyyden sekä urheilun kautta rakennettavan asiakasuskollisuuden ennen kilpailijoiden virallista tuloa markkinalle.
Veikkauksen viestintäjohtaja Reija Laaksonen korostaa, ettei kyse ole tuesta, vaan vastikkeellisesta sopimuksesta, joka tarjoaa molemmille osapuolille arvoa. ”Me olemme normaali liikeyritys, joka toimii kuten muutkin. Valmistaudumme kovaan kilpailuun.”
Jokereille mahdollisesti ratkaiseva diili
Jokerit eivät onnistuneet palaamaan Liigaan kevään karsinnoissa, mutta seura näyttää olevan edelleen yksi Suomen seuratuimmista urheilubrändeistä.
Instagramissa Jokereilla on yli 86 000 seuraajaa, ja sen sisällöt tavoittavat miljoonia suomalaisia.
Seuran puheenjohtaja Mikko Saarni kuvaili sopimusta ”äärettömän merkittäväksi” ja ennakoi sen muuttavan Jokereiden toimintaedellytyksiä laajasti.
Vaikka varat eivät siirtyisikään suoraan pelaajabudjettiin, mahdollistaa uusi kumppanuus panostukset ainakin seuran kehitykseen ja fanien aktivoimiseen.
Veikkauksen sponsoroinnit
Veikkausta ei ole totuttu näkemään yksittäisten seurojen kumppanina. Yhtiö on perinteisesti tukenut lajiliittoja ja sarjoja, kuten SM-liigaa.
Tämä muuttui vuoden 2025 brändiuudistuksessa, jonka jälkeen Veikkaus on solminut sopimuksia myös yksittäisten urheilijoiden ja artistien kanssa. Uusia Veikkauksen rahoituksen kohteita ovat niin Wilma Murto, kuin Samu Haber.
Jokereiden kanssa tehty sopimus heijastelee tätä uutta strategiaa. Yhteistyö ei rajoitu logonäkyvyyteen, vaan kattaa myös tapahtumia, arvontoja, etuosto-oikeuksia ja muita fanikokemuksia.
Veikkauksen sponsorointipäällikkö Tuomo Torkkola on luvannut lisätietoja pian.
Miltä sponsoroinnin pelikenttä näyttää?
Samaan aikaan kun Veikkaus vahvistaa asemaansa, kilpailevat yhtiöt valmistautuvat markkinoiden avautumiseen.
Esimerkiksi Paf on jo ilmoittanut yhteistyöstä Kimi Räikkösen kanssa, ja huhujen mukaan useat ulkomaiset toimijat neuvottelevat kotimaisten seurojen kanssa tulevista kumppanuuksista.
Unibet Suomi taas sponsoroi muun muassa Mika Häkkistä, Kalle Rovanperää, kuin Unibet Areenaa Tallinnassa.
Rahapelien lisenssijärjestelmän avaaminen tuo Suomeen uusia toimijoita, mutta samalla se pakottaa myös Veikkauksen miettimään uudelleen rooliaan. Jokerit-sopimus näyttää, millaista brändi- ja fanipohjaista yhteistyömallia se aikoo jatkossa rakentaa.
Lähteet: Sopimuksen koko – MTVuutiset.fi, Veikkauksen oma tiedote – Veikkaus.fi, Mikko Saarnin kommentit – Iltasanomat.fi