HOLLANNISSA astui heinäkuun alussa voimaan täyskielto urheilusponsoroinnille, joka koskee kaikkia lisensoitujen online-kasinoyhtiöiden ja urheiluseurojen välisiä yhteistyösopimuksia.
Muutos päättää kahden vuoden siirtymäajan, jonka aikana urheiluseurat eivät enää ole saaneet solmia uusia sponsorisopimuksia rahapeliyhtiöiden kanssa.
Nyt myös vanhat sopimukset ovat päättyneet, ja näkyvimmät brändit kuten TOTO, BetCity ja 711 ovat poistuneet pelipaitoihin painetuista logoista.
Siirtymäaika nähtiin tarpeelliseksi, koska monilla seuroilla oli pitkäkestoisia sopimuksia. Silti muutos toteutui lähes ilman ongelmia, kertoo Hollannin peliviranomainen Kansspelautoriteit (Ksa).
ENSIMMÄISEN viikon aikana havaittiin vain muutamia pieniä rikkeitä. Näihin kuului esimerkiksi fanituotteita, joissa oli edelleen vedonlyöntisivuston logo. Valvontaviranomainen puuttui tilanteeseen välittömästi varoituksin ja edellytti, että materiaalit poistetaan.
Erikoisratkaisuihin jouduttiin myös pelikentillä. PEC Zwolle pelasi kauden ensimmäisen harjoitusottelunsa edellisen kauden paidoilla, joista entinen vedonlyöntiyhteistyökumppani Circus.nl oli teipattu piiloon. Kuvaajia ei sallittu kentän laidalle, jotta media ei voisi julkaista mahdollisesti sääntöjä rikkovia kuvia.
Hollannissa viranomainen korosti, ettei tule hyväksymään minkäänlaisia ”takaportteja”, kuten Belgian liigassa, missä kasinobrändejä on yritetty kiertää näkyviin esimerkiksi akatemiajoukkueiden kautta.
Ksan puheenjohtaja Michel Groothuizen totesi, että tavoitteena on suojella erityisesti nuoria aikuisia, ja se onnistuu vain, jos kaikki ulkoinen näkyvyys poistetaan.
Myös suomalaistaustainen Play North joutui vetäytymään Kansino-brändinsä sponsoroinnista AZ Alkmaarin kanssa. AZ on yleisesti tunnettu Hollannin neljänneksi suurimpana seurana.
KIELTO koskee kuitenkin vain nettikasinoita ja vedonlyöntiyhtiöitä. Hollannin oma lotto-operaattori Dutch Lottery ja sen tuotemerkki Eurojackpot saavat edelleen näkyä urheilun yhteydessä. Tämä on herättänyt kysymyksiä myös Alankomaissa.
KNVB, maan jalkapalloliitto, on korvannut TOTO:n Eurojackpotilla sekä miesten cupissa että naisten liigassa. Samoin useat liigaseurat ovat ottaneet Dutch Lotteryn tuotteiden loton logon uusiin peliasuihinsa. Päättäjät, jotka ajoivat kieltoa läpi, ovat itsekin nostaneet esiin epäselvyyksiä: miksi yksi rahapelimuoto on sallittu, kun toiset eivät ole?
Peliviranomaiset ja media ovat seuranneet tarkkaan, millaisia taloudellisia vaikutuksia kiellolla on ollut urheiluseuroille. Monet seurat ehtivät hyvissä ajoin löytää korvaavia sponsoreita. Useissa tapauksissa palattiin vanhojen yhteistyökumppaneiden pariin, kuten AFAS Alkmaarissa tai Clean Mat Vitesse-joukkueessa.
Silti joissain seuroissa sponsoripaikat jäivät vielä avoimiksi. Tämä on aiheuttanut huolta erityisesti pienemmissä joukkueissa, joiden budjetti oli aiemmin vahvasti riippuvainen kasinoyhtiöistä. Esimerkiksi suomalaistaustaisen Play North yhtiön
SUOMESSA valmistellaan parhaillaan uutta arpajaislakia, jonka on määrä mahdollistaa urheilusponsorointi lisenssijärjestelmässä toimiville kasinoille.
Hollannin kokemus osoittaa, että täydellinen kielto on teknisesti mahdollinen, mutta vaatii tiukkaa valvontaa ja selkeää lainsäädäntöä.
Samalla tapaus herättää kysymyksen: haluaako Suomi rajoittaa vain näkyvyyttä vai koko sponsorointia? Ja miten suojellaan nuoria, jos ulkomaiset yhtiöt näkyvät jatkossakin pelipaidoissa tai stadioneilla?
Hollanti on valinnut toisenlaisen tien kuin monet EU-maat. Suomessa ollaan vielä risteyksessä.