Maltillisten aikuisten media

Tanska kiristää otetta mainonnasta

Tanskan peliviranomaisen logo. Taustalla kasinopeli.

TANSKAN rahapeliviranomainen on julkaissut uudet ohjeistukset siitä, miten lisensoidut toimijat saavat mainostaa ja markkinoida pelejään. 

Päivitykset koskevat erityisesti vastuullisuusviestintää ja myynninedistämisen keinoja, kuten ilmaisvetoja, kertoimien korotuksia ja kanta-asiakasohjelmia.

Uudistusten tavoitteena on selkeyttää sääntelyä digitaalisessa ympäristössä ja estää harhaanjohtavaa markkinointia erityisesti nuorille ja haavoittuville ryhmille.

Uusi versio markkinointiohjeistuksesta (3.0) tekee selväksi, että vastuu tiedottamisesta koskee jokaista mainoskanavaa. 

JOKAISESSA mainosmuodossa on nyt esitettävä selkeästi:

– Pelin vähimmäisikäraja
– Linkki tai maininta ROFUS-itsepoissulkujärjestelmästä
– Tieto StopSpillet-auttavasta linjasta
– Tanskan peliviranomaisen lisenssimerkki

Tiedot on esitettävä helposti havaittavassa ja luettavassa muodossa, eikä niitä saa piilottaa pienellä painetulla tai linkkien taakse. Myös SMS-viesteissä ja lyhyissä somepostauksissa tulee näkyä kriittiset ehdot, ainakin lyhennetyssä muodossa.

Myyntikampanjoita käsittelevässä päivityksessä (versio 5.0) viranomainen ottaa kantaa siihen, milloin tarjous on harhaanjohtava.

LUE MYÖS: Tanska sulki kerralla 178 pelisivustoa

JOS kampanjassa käytetään sanaa ”ilmainen”, kuten gratis tai kvit og frit, mutta taustalla on esimerkiksi talletusvaatimus tai kierrätysvaatimus, sanaa ei saa käyttää.

Tämä muutos kohdistuu suoraan yleisiin kampanjoihin, joissa houkutellaan pelaajia ilmaisvedoin tai bonusrahoin, joiden käyttöön liittyy ehtoja. Säännösten mukaan kaikki olennaiset ehdot on tuotava esiin välittömästi mainoksen yhteydessä. Eli linkki ehtoihin ei enää riitä.

Uusissa linjauksissa säädetään myös siitä, miten pelillistetyt promootiomekanismit arvioidaan. Kertoimien korotukset, vedonlyöntihaasteet, ilmaisvedot, cashback-kampanjat ja turnaukset voivat jatkossa vaatia erityistä käsittelyä, mikäli ne ylittävät pelin normaalin rakenteen.

ESIMERKIKSI, jos kertoimien korotus nostaa teoreettisen palautusprosentin yli sadan, sitä käsitellään mainoskampanjana, ei pelin osana.

Vedonlyöntihaasteet, kuten kampanjat, joissa vaaditaan pelaajaa asettamaan vetoja eri urheilulajeihin, voivat olla kiellettyjä, jos ne houkuttelevat pelaamaan enemmän tai intensiivisemmin kuin tavallisesti. 

Myös haasteet, joissa palkinto riippuu tuurista (esim. bonuskierroksen käynnistäminen), luokitellaan myyntikampanjoiksi.

Uudet säännöt rajoittavat myös kampanjoiden kohdennusta, sillä tarjoukset eivät saa olla liian suppeasti kohdennettuja. Niiden pitäisi olla lähtökohtaisesti saatavilla vähintään sadalle pelaajalle. Tarjous ei saa myöskään kohdistua vain niihin pelaajiin, jotka eivät ole hetkeen pelanneet tai tallettaneet, mitä kutsutaan uudelleenaktivoinniksi. 

YLEENSÄ pelaajan uudelleenaktivointi tulee kasinolle halvemmaksi kuin uuden pelaajan hankkiminen.

Viraonmainen näyttää pyrkivän ehkäisemään tilannetta, jossa passiiviset tai taukoa pitävät pelaajat houkutellaan takaisin pelaamisen pariin yksilöllisillä kampanjoilla.

Tanskassa itsepoissulkujärjestelmä ROFUS on keskeinen osa peliviranomaisen strategiaa. Se on mainittava jokaisessa mainoksessa, ja sen näkyvyyttä halutaan parantaa entisestään.

Suomessa valmistellaan parhaillaan vastaavaa keskitettyä pelikiellon rekisteriä osana vuoden 2027 lisenssimallia. Nähtäväksi jää olemmeko askeleen edellä – vai useamman takana?

LUE MYÖS: Tanskassa jo yli 60 000 on estänyt itseltään pelaamisen

Tilaa
Ilmoita
guest

0 Comments
Eniten ääniä
Uusimmat Vanhimmat
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Rahapelisanomat rahapelien esto
Avuksi Betblocker?

Betblocker estää rahapelisivujen toimimisen laitteellasi.

Kasinotrendi 2025

Mitä ovat kierrätysvapaat bonukset?