Veikkaus ja Suomen Palloliitto sinetöivät tänään kahdeksan vuoden jatkosopimuksen, joka lukitsee valtion rahapeliyhtiön suomalaisen jalkapallon ja futsalin pääyhteistyökumppaniksi vuoteen 2030.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski kutsuu diiliä ”merkitykselliseksi virstanpylvääksi”, joka tuo yhtiölle huippuluokan vedonlyöntikohteet ja Palloliitolle ”taloudellista selkänojaa koko lajiketjulle”.
”Luotettavuus painaa nyt enemmän kuin koskaan.”
— Ari Lahti, Palloliiton puheenjohtaja
Uusi yhteistyö vahvistaa Veikkauksen profiilia keskellä rahapelilain remonttia, joka avaa markkinan lisenssiyhtiöille vuonna 2026.
Urheilutähdet brändin kärkenä
Jalkapallolegenda Sami Hyypiä palaa brändilähettilääksi ja Jokerit-sopimus venyy vuoteen 2031 asti – kumppanuuksien avulla Veikkaus sitouttaa faneja ennen kilpailun kiristymistä.
Maajoukkueista alasarjoihin
- Huuhkajat – miesten A-maajoukkue
- Helmarit – naisten A-maajoukkue
- Pikkuhuuhkajat – U21
- Miesten ja naisten futsalmaajoukkueet
- Kansalliset sarjat Ykkösliigasta Suomen Cupiin
- Miesten ja naisten Futsal-Liigat
Palloliiton mukaan sopimus turvaa olosuhteita ruohonjuuritasolta A-maajoukkueisiin ja kiihdyttää futsalin ammattilaistumista.
Veikkaus puolestaan kasvattaa live-vedonlyöntiä kotimaisiin otteluihin ja juhlistaa sopimusta etuasiakasarvonnalla, jossa voi voittaa fanimatkan Huuhkajien Hollannin‑vieraspeliin.
Veikkaus raportoi vuoden 2024 liikevaihdon ja liikevoiton laskeneen, mutta luottaa urheilusponsoroinnin ja digitaalisten kanavien kääntävän suunnan. Yhtiön uusiin vetonauloihin kuuluu jättimäisellä medianäkyvyydellä lanseerattu Milli-peli.
Palloliitto-sopimus tuntuu nostavan rimaa myös lisenssimarkkinoille suuntaaville Veikkauksen haastajille, sillä kansallisen jalkapallon sydämessä sykkii yhä sinivalkoinen logo.
Esimerkiksi Käsipalloliitto ja Hiihtoliitto näyttävät kuitenkin yhä olevan mukana sponsorointimarkkinoilla.
Myös Koripalloliiton ja Veikkauksen sopimus on voimassa vielä elo–syyskuun koripallon EM-kisoihin asti.
Lähde: Palloliitto