Home » Veikkaukselle 2,9 miljoonan euron uhkasakko ja kolmen kuukauden markkinointikielto

Veikkaukselle 2,9 miljoonan euron uhkasakko ja kolmen kuukauden markkinointikielto

Kuvassa näkyy Veikkauksen toimisto Helsingissä.

Poliisihallitus on määrännyt Veikkaukselle 2,9 miljoonan euron uhkasakon ja kolmen kuukauden markkinointikiellon. Syynä ovat mainokset, jotka on esitetty alaikäisten seuraamien televisio-ohjelmien yhteydessä. Päätös nostaa esiin Veikkauksen mainonnan kohdentamisen valvontaan liittyviä haasteita ja avaa keskustelua siitä, miten rahapelimainontaa tulee Suomessa säädellä.

Miksi Veikkaus sai sanktion?

Veikkaus sai toukokuussa 2024 Poliisihallitukselta selvityspyynnön koskien mainontaa televisio-ohjelmissa, joita katsovat myös alaikäiset. Heinäkuussa tapahtunut virheellisesti sijoitettu mainos johti 12. marraskuuta 2024 annettuun päätökseen, jossa Veikkaukselle määrättiin 2,9 miljoonan euron uhkasakolla tehostettu markkinointikielto.

Kielto kestää kolme kuukautta ja astuu voimaan 30 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista, eli 10. joulukuuta 2024.

Miten Veikkaus voi mainostaa markkinointikiellon aikana?

Veikkauksen saama kolmen kuukauden markkinointikielto tarkoittaa merkittäviä rajoituksia yhtiön kuluttajille suunnattuun markkinointiin, mutta ei täysin estä kaikkea viestintää.

Uskomme että Poliisihallituksen päätös jättää Veikkaukselle mahdollisuuden rajoitettuun ja tarkasti säädeltyyn toimintaan tietyillä alueilla.

Informatiivinen viestintä edelleen sallittua

Vaikka perinteinen pelien mainonta on kielletty, Veikkaus voi jatkaa informatiivista viestintää.

Tähän kuuluu muun muassa pelitulosten ja voittotietojen julkaisu, mikä on katsottu tiedottamiseksi eikä markkinoinniksi.

Lisäksi Veikkaus voi tiedottaa vastuullisen pelaamisen työkaluista, kuten tappiorajoista ja pelitauoista, jotka tukevat pelaajien hyvinvointia.

Oma verkkosivusto ja sovellukset aktiivisina

Veikkauksen verkkosivusto ja mobiilisovellus voivat jatkaa toimintaansa markkinointikiellon aikana. Näissä kanavissa yhtiö voi tarjota tietoa pelien toiminnasta, säännöistä ja vastuullisuustyöstä. Näitä kanavia ei kuitenkaan saa käyttää aktiiviseen mainontaan, kuten uusien pelaajien houkutteluun.

Yhteistyö jakelupisteiden kanssa

Veikkaus voi myös ylläpitää yhteistyötään fyysisten jakelupisteidensä, kuten kauppojen ja kioskien, kanssa. Tämä yhteistyö voi sisältää peliautomaattien ja muiden palvelujen toiminnan varmistamisen, mutta myyntipisteissä tapahtuva aktiivinen markkinointi on todennäköisesti kielletty.

Riskinä tulkintaerimielisyydet

Vaikka markkinointikielto näyttää selkeältä, sen käytännön toteutus voi aiheuttaa ongelmia. Esimerkiksi erottelu tiedottamisen ja markkinoinnin välillä voi olla tulkinnanvaraista. Tämä asettaa Veikkauksen tilanteeseen, jossa pienikin virhe saattaa johtaa uusiin huomautuksiin tai seuraamuksiin.

Markkinointikiellon aikana Veikkaus joutuu sopeutumaan uuteen tilanteeseen, jossa brändin tunnettuuden ylläpitäminen ja asiakasviestintä täytyy toteuttaa vastuullisesti ja tarkasti valvottuja rajoja noudattaen.

Tilanne korostaakin tarvetta selkeille ja ennakoitaville sääntelylinjauksille, jotta vastaavat kiistat voidaan välttää tulevaisuudessa.

Kuvassa näkyy Veikkauksen lottokuponkien myyntipiste Citymarketissa Salossa. Kyltti mainostaaa "Lähde kaupasta voittajana? Ota tästä pelisi."

Laajemmat tulkinnat ja uusi kohderyhmä

Poliisihallitus viittaa päätöksessään “aikuisille suunnattuihin ohjelmiin”, jotka saattavat kiinnostaa myös alaikäisiä. Tähän kategoriaan lukeutuvat esimerkiksi lauantai-illan viihdeohjelmat, joiden katsojakunta voi olla hyvin heterogeeninen.

Kyseessä on voinut olla esimerkiksi Tanssii tähtien kanssa, Putous, tai Maajussille Morsian -ohjelmat.

“Vaikuttaa siltä, että Poliisihallitus tulkitsee asiaa uudella ja laajemmalla tavalla. Tarvitsemme selvyyttä, jotta osaamme toimia oikein.”

Anu Kytö

Veikkauksen myynti- ja markkinointijohtaja

Kytö myös pahoitteli tapahtunutta ja totesi, että virhe oli inhimillinen.

Rahapelimainonnan sääntelyn haasteet

Veikkauksen ja MTV:n mukaan mainosten kohdentaminen perustuu katsojaprofiileihin, joissa yli 70 % yleisöstä on aikuisia. Tämä järjestely on ollut pitkään viranomaisten hyväksymä, mutta nyt Poliisihallitus näyttää tarkastelevan kriteerejä uudessa valossa.

“Olemme vuosia noudattaneet yhdessä sovittua mallia. Nyt odotamme mahdollisia uusia ohjeistuksia.”

Sauli Asikainen

MTV:n kaupallinen johtaja

Veikkauksen uhkasakon pääkohdat

AiheTiedot
Sanktio2,9 miljoonan euron uhkasakko ja kolmen kuukauden markkinointikielto
SyytMainonta alaikäisten katsomien ohjelmien yhteydessä
Virheellinen mainosEsitetty heinäkuussa 2024
Kohteena olevat ohjelmatAikuisille suunnatut, mutta alaikäisiä kiinnostavat viihdeohjelmat
Markkinointikielto alkaa10. joulukuuta 2024
Markkinointikielto päättyy10. maaliskuuta 2025
Poliisihallituksen rooliValvoo rahapelimainontaa ja määrittelee sääntelyn rajat

Mitä seuraavaksi?

Veikkaus odottaa uusia ohjeistuksia ja aikoo jatkaa yhteistyötä Poliisihallituksen kanssa. Tämä tapaus kuitenkin osoittaa, että rahapelimainontaan liittyvä sääntely voi tiukentua, ja Veikkauksen markkinointikäytäntöjä tullaan tarkkailemaan entistä tarkemmin.

Lähde: Veikkaus

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments